Hradec Králové, Nové Adalbertinum, 4. listopadu od 9.00 - 15.30 hod. Doporučujeme zvláště katechetům s kanonickou misí.

Setkání a semináře jsou určeny kněžím, pastoračním asistentům, katechetům, učitelům náboženství a podle zájmu i animátorům společenství (dětí, mládeže, dospělých, seniorů apod.), kteří mají zájem o metodickou podporu a konzultaci svých aktivit a další vzdělávání v katechetické činnosti. Pro katechety a učitele náboženství pověřené kanonickou misí je povinná účast na Diecézním katechetickém setkání (1x ročně) a na Oblastních setkáních katechetů (na jaře a na podzim).
Předběžný program diecézního setkání je následující:
- 09:00 – 09:30 | Společná modlitba ranních chval
- 09:30 | Zahájení setkání – P. Jan Paseka
- 09:35 – 10:20 | Mgr. Michal Bureš: Představení konceptu a obsahu metodického cyklu Křesťanství v dějinách, pro výuku náboženství dětí základních škol
- 10:20 – 10:50 | přestávka
- 10:50 – 11:35 | Mgr. Jan Sodomka: Vybrané kapitoly církevních dějin
- 11:35 – 12:00 | přesun do kostela Nanebevzetí Panny Marie
- 12:00 | Mše svatá, celebruje biskup Jan Vokál
- 13:00 – 14:00 | Přestávka na oběd
- 14:00 – 15:30| Odpolední blok metodických seminářů bude zaměřen na praktické ukázky metod ve výuce náboženství:
1. Křesťanství v dějinách – praktické ukázky z metodiky; vede Mgr. Michal Bureš
2. Metody dramatické výchovy ve výuce náboženství; vede Mgr. Eva Vecková
3. Metody hudební výchovy ve výuce náboženství; vede MgA. Zuzana Slavíčková
4. Moderní didaktika, vede Mgr. Eva Klabanová
Představení konceptu a obsahu metodického cyklu Křesťanství v dějinách, pro výuku náboženství dětí základních škol
Přednášející: Mgr. Michal Bureš
Obsah:
Účastníci setkání budou seznámeni s nově vznikajícím učebním materiálem Křesťanství v dějinách. My se jím snažíme zaplnit „bílé místo“ v existujících podkladech pro výuku náboženství. Oním „bílým místem“ lze totiž nazvat oblast historického vnímání významu katolické církve a křesťanské víry na běhu dějin ve středoevropském kontextu, dále bychom chtěli reflektovat i každodenní život člověka v době minulé i v současnosti a to, jakým způsobem jej ovlivňoval/ovlivňuje život s Bohem. Dotýkáme se tak témat zdánlivě obyčejných i téměř filosofických, otázek často kladených i raději nevyslovených, zažitých stereotypů a ve společnosti živých předsudků spojených s křesťanstvím.
Vybrané kapitoly církevních dějin
Přednášející: Mgr. Jan Sodomka
Obsah:
Cílem je přiblížit posluchačům problematické kapitoly církevních dějin, jak nahlížet na dějiny, jak je učit a předávat ostatním. Zkušenosti pedagoga na střední škole.
Odpolední blok metodických seminářů
- Křesťanství v dějinách – praktické ukázky z metodiky
Lektor: Mgr. Michal Bureš
Počet účastníků: maximálně 25 (Budeme si prakticky zkoušet hotové ukázky výukových materiálů)
Obsah:
Prakticky se seznámíme s několika konkrétními kapitolami učebního materiálu, vyzkoušíme si je sami na sobě, osaháme některé metody a formy, jak se žáky pracovat. Zároveň otevřeme několik zajímavých témat, budeme diskutovat a sdílet zkušenosti z výuky na základních školách. Každý účastník si může odnést část vzniklých materiálů pro vlastní pedagogickou praxi. Zároveň je to příležitost, při které bych rád získal spolupracovníky ochotné materiály v tomto školním roce ověřit v praxi na 1. i 2. stupni základních škol.
- Seminář o hudbě při výuce náboženství
Lektor: Mgr. Zuzana Slavíčková, M. A.
Počet účastníků: 15 (Počet účastníků je omezen, protože obsah semináře je postaven na praktické práci s nástroji a s hlasem. Ve větším počtu by práce nebyla efektivní. Děkuji za pochopení.)
Obsah:
(Cílová skupina: předškolní věk + 1. stupeň ZŠ)
Hudba pomáhá utvářet a posilovat vztahy: jak prostřednictvím jednoduchých hudebních aktivit posilovat kladný vztah mezi katechetou a dětmi, příp. mezi dětmi navzájem. Dobrá a soustředěná atmosféra při výuce náboženství a při katechezi – proč je důležitá a jak zde může pomoci hudba? (co např. s neklidem a nesoustředěností?)
Jaké jsou hudební schopnosti dětí v předškolním věku a na prvním stupni ZŠ? (co děti zvládnou a co ještě ne!) + praktické ukázky
Několik základních zásad pro zpívání s dětmi + praktické ukázky (cvičení, hry); co s nezpěváky?
Které jiné jednoduché hudební aktivity kromě zpívání může katecheta s elementárními dovednostmi použít při výuce NB nebo při katechezi? Jak mohou tyto hudební aktivity podpořit efektivitu vzdělávání a výchovy?
- Seminář o moderní didaktice
Lektor: Mgr. Eva Klabanová
Obsah:
Jako děti jsme ve škole příliš atraktivní metody výuky nezažili. Inklinujeme ke starým vžitým metodám. Žáci mají v klidu sedět a naslouchat učiteli. Jde to ale i jinak. V odpoledním bloku si projdeme dobré příklady z praxe. Zaměříme se na metody, aktivity, hodnocení, odměny a tresty, komunikaci mezi učitelem- katechetou a žákem, na spoluúčast žáků ve výuce a nastavení pravidel. Zkusíme se zaměřit na různá specifika, jak u dětí, tak v procesu výuky. Předpokládaný závěr setkání bude v 15:30.
- Seminář o metodách dramatické výchovy ve výuce náboženství
Lektor: Mgr. Eva Vecková
Obsah:
Když se řekne dramatická výchova, možná si mnozí z vás s tímto pojmem spojí nacvičování nějaké scénky nebo pásma na vánoční či velikonoční slavnost. Dramatická výchova zahrnuje ale velmi široké pole různorodých aktivit, které patří do zážitkové pedagogiky. Pracuje především s prožitkem, uvádí do nových zkušeností a situací, pomáhá zvládat ostych a neprůbojnost, učí respektovat jednání druhých, dává větší nadhled nad svým životem a pomáhá k lepšímu rozhodování. Podstatnou součástí dramatické výchovy je hra, která je doprovázena pocitem napětí, radostí a vědomím „jiného bytí“ než je všední život.
Odpolední seminář na téma Metody DV ve výuce náboženství bude zaměřen na praktické ukázky metod ve výuce.