Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Svatý rok milosrdenství


Datum:

Letošní advent přinesl nejen tradičně začátek nového církevního roku, ale současně začal i Svatý rok milosrdenství.

Svatý rok milosrdenství

V královéhradecké diecézi začal Svatý rok milosrdenství otevřením Svaté brány 13. prosince v katedrále Svatého Ducha v Hradci Králové. Bránu otevřel sídelní biskup Jan Vokál. Dalšími místy, kde byly po zahájení Svatého roku milosrdenství v naší diecézi otevřeny 1. ledna 2016 Svaté brány, jsou poutní kostel Panny Marie Pomocnice na Chlumku u Luže a klášterní kostel Narození Panny Marie v Želivu.
Biskup Jan Vokál ale rozhodl, že týden po Velikonocích budou otevřeny ještě Svaté brány v Koclířově u Svitav a na Hoře Matky Boží v Králíkách. Bránu milosrdenství v kostele sv. Alfonse v národním centru Světového apoštolátu Fatimy v Českomoravské Fatimě v Koclířově u Svitav otevře v sobotu 2. dubna 2016 v odpoledních hodinách královéhradecký biskup Jan Vokál a Svatou bránu v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie na Hoře Matky Boží v Králíkách otevře na neděli Božího milosrdenství 3. dubna 2016 při mši svaté v 10.00 hodin pomocný biskup královéhradecký Josef Kajnek. Obě brány budou otevřeny do konce Svatého roku milosrdenství.


Svatý rok přináší více možností k návštěvě chrámů

Ve Svatém roce milosrdenství lze získat odpustky

V diecézi se otevřely další Svaté brány

Svatou bránou v Římě prošli i poutníci z České republiky

Biskup Jan vydal pastýřský list ke Svatému roku milosrdenství

Poutníci prošli v katedrále Svatou bránou. Otevřel ji biskup Jan

Galerie: Otevření Svaté brány v katedrále Svatého Ducha v Hradci Králové III.

Galerie: Otevření Svaté brány v Římě

Galerie: Otevření Svaté brány v Chlumku

Galerie: Otevření Svaté brány v Želivu

 

Papež František vyhlásil Svatý rok milosrdenství ve výroční den svého zvolení za nástupce sv. Petra, tedy 13. března letošního roku, a sice bulou Misericordiae Vultus v průběhu kající bohoslužby v rámci akce 24 hodin pro Pána. Jedná se o první Svatý rok jeho pontifikátu. Svatý rok milosrdenství začal otevřením Svaté brány ve svatopetrské bazilice o slavnosti Neposkvrněného početí Panny Marie 8. prosince 2015 a skončí 20. listopadu 2016.

"Svatý rok má udržovat živou touhu po umění zachytit tolik znamení něhy, již Bůh nabízí celému světu a především trpícím, osamoceným a opuštěným nebo těm, kdo nemají naději v odpuštění a necítí se být milovaní Otcem," prohlásil během vyhlášení papež František. "Toto je čas milosrdenství. Je důležité, aby ho laičtí věřící prožívali a vnášeli do různých oblastí společnosti," pokračoval papež. Nový Svatý rok milosrdenství má tedy poukázat na otevřenou Boží náruč, jejímž svědkem má církev být.
Milosrdenství je téma papeži Františkovi zvlášť blízké, neboť si za své biskupské a později papežské heslo zvolil větu Miserando atque eligendo (Pohleděl na něj s milosrdenstvím a vyvolil jej). V důrazu na Boží milosrdenství se pontifikát papeže Františka velmi podobá papežské službě sv. Jana Pavla II. Právě on pro celou církev ustanovil svátek Božího milosrdenství.
Během následujícího církevního roku budou nedělní texty liturgického mezidobí brány z evangelia sv. Lukáše, jenž je nazýván Apoštolem milosrdenství. K jeho nejznámějším textům patří podobenství o ztracené ovci, o ztracené minci a o milosrdném otci.
Motto: Milosrdní jako Otec
Svatý rok milosrdenství má i své logo, jehož autorem je slovinský umělec Marko Ivan Rupnik SJ. Představuje teologický souhrn pojmu milosrdenství. Grafika navazuje na fresky Dobrého pastýře z prvních staletí křesťanství a znázorňuje Ježíše, který bere na ramena ztraceného člověka. Pozadí loga tvořené modrými ovály různé barevné sytosti poukazují na pohyb, jímž Kristus vyvádí člověka z temnoty hříchu a smrti. Tmavě modrá barva může také připomínat neproniknutelnost Otcovy lásky. Vedle kresby se nachází motto Svatého roku Milosrdní jako Otec.
Motto využívá jako refrén i hymnus Svatého roku milosrdenství, který je inspirovaný písněmi z Taizé. Jeho autorem je Paul Inwood. Čtyři sloky jsou obrácené k Bohu Otci, Synu, Duchu svatému a k jedinému Bohu. (peš)